Folkhälsa

År 2007 fick jag fylla i en ganska lång enkät angående folkhälsan i Stockholms län. I brevinkastet damp det nu ner ett litet kuvert med resultatet av undersökningen. Det framfår att det är en förbättring sen senaste undersökningen år 2002, men enligt mig är det katastrof!

...en av tio uppnår rekommenderationerna av fysiskt aktivitet.
...endast var tredje och drygt var tionde man äter grösaker mer än en gång om dagen.
...rapporter om att var tredje kvinna lider av spykisk ohälsa.

...klamydia ökar, fetma ökar, självmordsförsök ökar bland unga kvinnor, olika hälsa inom de socioeknomiska grupperna ökar...

År 2002 hade 50% av alla kvinnor i åldern mellan 21-24 år spykiskt ohälsa. År 2006 är det 30%.

Jag är absolut inte chockad utan jag vill bara skrika till alla dumma rökare, alla människor som inte tränar och till de som inte "klarar" av att äta en jävla grönsak att Det är nog dags att tänka om lite!
Och ni som inte mår så bra... försök att göra något åt det. Livet blir lite roligare om man är nöjd med sig själv. Jag är absolut ingen proffesor eller expert. Men jag är lycklig med det som är, för jag bryr mig helt enkelt inte tillräckligt mycket för att ens tänka på det negativa.
Så gör som jag. Bry er inte!

ps. Men om man är en sån person som måste bry sig och tänkatänkatänka så tänk på något som ni kan förändra och gör er lycklig. Typ välgörenhet, resor, personlig utveckling inom alla områden osv. ...så gå och ha det kul nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback