Ascå, så jäävla full... ascå!

Allting blir bara suddigt liksom och jag som trodde att jag skulle vara tåligare än såhär... När jag går så bara vinglar allting, så jag kan inte gå. Jag får stå still hela tiden och bara gå lite i taget. Bra att det försvinner ganska snabbt annars hade hela kvällen varit helt förstörd. Men inte konstigt att man blir så himla full, efter bara fem keg of beer. Man springer ju omkring hela tiden, äter ingenting och dricker inte ofta alls. Jaja, nu har det iallafall gått över. Tur att jag inte ramla och dog iallafall... Lvl 50 här kommer jag!!

Som alla har förstått så ska Sofi sova inatt. Sofi ska åka till Norrtälje imorgon för att grilla. Sen ska Sofi jobba i helgen. Sofi längtar lite till nästa vecka då hon ska få vara på förskolan...

Men nu vill Sofi spela!! Så det så, hörru!

Reach out and touch me?

Detta är min Vietnam låt. Tyck vad du vill om den... Det gör jag.

Say what what is not hot?!

För eder som har icke förstått att tösen är hemma i Stockholm (med Amerikansk dialekt) så är jag det helt enkelt en vecka tillbaka.

Vietnam was underbahn! Men lets not talk about it anymore eftersom jag får hjärtflimmer att tänka på detta underbara ställe i onödan...

Just nu har jag spenderat en timma åt att kräla på Roy och slå lite harmlöst i sidan på honom och då och då kvävt honom med morgon pussar, klockan-sju-på-en-lördags-morgon-pussar. Till svar... fick jag inte så mycket. Så jag hamnade här med en morot. Så fort han hörde att datanORN var på så kom han zombiewalkande för flyga lite på sin flygande matta, som jag för övrigt har sett på beordran hundra gånger nu. Jag fattar, du har en flygande matta! Pussen...

Detta är min sista lediga helg tre veckor framöver nu. Mellan mina arbetande helger så har jag VFU, vilket betyder att jag kommer inprincip att arbeta sex timmar om dagen i fyra veckor. Yeah! Om detta inte blir min död så kommer friheten sedan att ta livet av mig sedan. Du vet att friheten kan få en att göra tokiga saker, såsom att gå på Gröna Lund tillexempel.

Igår var jag, Roy, Sandra, Ylber, Cornelia och Emilie på Gröna Lund. Sandra bjöööööd oss då hon jobbar där på somrarna. Jag åkte allt förutom saker som går uppochner och Fritt Fall.

Det absolut topp ett för mig var Bläckfisken. Så himla rolig! Jag åkte med Roy som precis hade åkte Extreme och var lite illamående. Jag glömde nog nämna att Bläckfisken snurrar som Satan själv i en virvelvind. Det börjar helt okej och den skulle nog inte snurra så mycket som den gjorde. Roy beklagade sig nämligen över att han var lite illamående och att "Ojoj faen var den här snurrar"  och så gjorde han den där minen, illamående minen. Jag kan inte hålla mig, jag brister i gapskratt och får det värsta magknipet på länge. I min hysterisk skrattattack så böjer jag mig framåt och får då vår vagn att snurra hysteriskt fort. Det blir så helt enkelt när man lutar sig framåt.

Roy är tyst och försöker göra diverse saker för att få vagnen att sluta snurra så in i helvetet fort, håller i mig osv. Jag däremot kan inte andas, jag har nämligen fått ett spykbryt i Bläckfisken. Jag koncentrerar mig mest på att låta Sandra och Emilie i vagnen bredvid att få veta att vår vagn snurrar Jättefort och att Roy mår illa. Detta genom att skrika och asflabba.

Jaja, det var roligt iallafall och det förtjänade jag eftersom jag inte åkte de andra sakerna.

Idag blir det nog en promenix till min Mama och sen shopping (moneymoneymoney) och sen faktsikt middag med gänget och seriös utgång.

Poppipoopi!

Nha Trang Akt tre.

Sa imorgon bar det av tillbaka till Sai Gon igen. Tva natter dar och sen hem... Saknar mina missar sa otroligt mycket och man har ju hort hur fint vadret ar hemma. Ska bli skont att fa denna termin ur vagen och njuta av VFU:n och sen ar det faktsikt sommar snart ju...

Nio natter gar fort nar man tanker tillbaka men vi har njutit fullt ut. Tre dagar pa stranden, marknader, Buddhastaty/tempel och en himla massa powernaps. Sitter en tjej bredvid mig som paminner om att jag maste fixa naglarna en gang till innan vi drar hemat... och att jag ska passa pa och kopa lite coola saker. Ajuste! En hund bet mig i benet idag! Jag sag att han var fastkopplad och trodde inte att kedjan skulle racka sa langt som den gjorde... Stackaren verkade vara helt forstord. Annars har alla minst tva hundar som springer omkring fritt och alla ar jatte gulliga, dock valdigt skitiga men valdigt gulliga. Roy fragade om det blodde och nej det blodde inte men det gjorde ont och jag blev radd. Sen fick han klappa bort hundslemmet fran benet... pussen.

Min forsta ol intogs idag. Roy dricker ol som aldrig forr men jag har aldrig varit nagot ol fan, men efter att ha tvingat i mig ett flertal avskyvart ackliga "drinkar" var ol en befrielse. Saigonbeer for the win. yeeees?

Livet leker helt enkelt men efetrsom det ar bara nagra dagar kvar nu sa borjar jag tanka pa hemma och katterna och skolan och jobbet och mammapappaemmaolle. Jag kom pa att om vi skulle oppna en restaurang har eller hemma sa skulle sven och roy laga mat, mamma skulle vara chef, emma skulle vara alltiallo, isak skulle bara tunga saker, jag skulle vara den sotaste servitrisen och olle skulle vara diskpojke! Hehe!

Det har blivit mycket tv tittande, tyvarr men jag kan inte sova pa dagen och Roy gillar sina napsar. Tittar mest pa roliga dokumentar program om vietnam och asien, konstiga komediserier (jag fattar saklart ingenting men allting ar sa saaaamst sa jag blir ganska hooked) och sjalvklart channelV med sina otroligt bekostade musikvideor.

Nu ska vi ga hem och packa och sen sovdags... Femte gangen jag packar samma saker i samma vaska.

Sov sott!  =)

Nha Trang, Akt tva.

Tankte nu beskriva lite vad vi gjort det senaste dagarna... Detta ar en helt opartisk beskrivning av Roys och Sofis handelser i Nha Trang, Vietnam.

Tisdag: Vi gick ner till den fina delen av stranden (ett parasol med tva solstolar kostar 50000 Dong ) och badade. Sen har jag absolut ingen aning om vad vi gjorde efter det. Jo, just det! Vi sov middag, at sjalvklart middag och efter middagen gick vi tva timmar bort till marknaden som sjalvklart hade hunnit stanga innan vi kom fram... Allt detta efter middagen. :P

Onsdag: Vi gick upp, vandrade runt och letade efter ett shysst frukost stalle da vi trottnat lite pa vart forsta ( chefen is not nice mot de anstallda ), vi hittade ett nice stalle dar en dansk satt. Vi borjade snacka och dansken satte sig vid vart bord. Roy bjod med honom till marknaden ( vi gjorde ett nytt forsok i onsdags att ga till marknaden ). Men vall vid taxin verkade det inte bli nagon marknad for dansken och jag och Roy akte ivag sjalva. Marknaden var underbar och jag ska defentivt tillbaka innan vi aker harifran. Sen akte vi direkt fran marknaden till Marin Biologiska instutionen. De hade sal i fem kvadrat meter med fem stora stenar! De hade hundratusen olika burkar med konserverade fiskar och ormar! De hade femton stora skoldpaddor i en bassang utan nagonting forutom sex kvadratmeter sand... Snyft!

Torsdag: Vi kom pa att det hotellet vi bodde pa var so overrated and overpriced. Sa vi spenderade morgonen till att flytta ryggsackarna femtio meter at... inatt stan. 18 dollar/natt vs. 10 dollar/natt. Nu har vi balkong och tva stora sangar, istallet for noll balkong och en sang.
Vi lag nog nagra timmar och kollade pa TV:n ( StarMovies ) och sen ville jag ha masage sa istallet for att tjata pa Roy sa gick jag ner tva gator till vart stammismassagestalle och fick en Swedish massage, dock med en himla massa ben knakande samt en himla massa fot pa ryggenteknik.
Nar jag kom ut darifran hade Roy satt sig och druckit nagra ol och last Min bok pa ett stalle alldeles bredvid. Min tuss, vad du var sotis!

Fredag: Jag vet inte om jag vill avsloja att vi akte pa en batresa med Funkymonkey och Ladyboy men kanner anda att sanningen maste fram. Fran klockan atta till klockan fyra akte vi runt pa en bat. Vi fick snorkla, supa, ata mat, dansa, sjunga, bada, ata frukt, sola, supa och supa... Men for min del blev det ingen alkohol medan Roy hoppade glatt i till the Floating Bar och kramdes med Australienarna. Det ar valdigt mycket Australienare har faktsikt... Nog m batresan som nar jag beskriver den later bisslyckad, men nej, den var riktigt lyckad och jag rekommenderar att aka med FunkyMonkey om du ska till Nha Trang.

Lordag: Ja, en sa lange har vi hunnit ga upp, atit frukost och satt oss har pa ett internet cafe. 1h/7000 Dong.
Vet inte vad vi ska gora annu, men vadret lyser som aldrig forr och vi har bara haft en dag pa stranden an sa lange.

En liten notis om att vi ar nog tva av hundra turister har just nu. Alla ar sa pa hela tiden. Marker verkligen att sasongen har slutat/borjar lida mot sitt slut. Nar vi at middag har om dagen sa kom det in 12 stycken forsaljare fram till matbordet under en timma. Mentaliteten har ar att alla maste fa en chans att kanna pengar och ingen vietnames sager emot nar det kommer in i restaurangen. Det enda stallet jag har varit med om det ar pa den fina strandendelen och da bad han snallt att han skulle ga darifran.

Tre dygn kvar har i Nha Trang aterstar sen bar det tillbaka till Saigon ( Ho Chi Mihn City ) tva dygn till dar och sedan hemfard. Skulle garna vilja aka tillbaka till Vietnam men inte till Nha Trang. Allt ar helt underbart har, forutom att det standigt byggs nya hotell. Man kan sta pa den mest odligaste platsen mitt i Vietnamesrenas bostads omrade och fortfarande se halvfardiga hotellbyggnader. Det ar bra att alla vill ta del av kakan men jag tror att kakan kommer forsvinna valdigt snabbt.

Nha Trang.

Vet att det bara var nagra dagar sen jag skrev men nu sitter vi har pa ett internetcafe efter middagen och jag tyckte att det skulle vara en bra ide att passa pa att skriva. For er som undrar en sak sa ska jag forklara. Jag kan INTE blogga pa Roys iPhone men jag kan kommentera inlagg och skriva pa facebook... Konstigt varre.

Idag oste regnet ner under tva timmar och sedan har inte solen tittat fram alls. Men da passade vi pa att aka runt och gora lite enligt Sofi trakiga saker. Besokte ett tempel, som de traikigt nog har ateruppbyggt lite granna och en skitstor Buddha staty dar vi trakigt nog blev forfoljda... Det borjar med att taxichafforen klev ut taxin och Roy betalade honom utanfor. Genast sa springer det fram tre stycken som vill salja rokelser och dylikt till templet. Fram kommer, som vi tror varan raddning... Fyra studenter med fina blaa skjortor. De pratar bra, flytande engelska och tar oss i en varsin arm och leder oss mot templet. De fragar lite om vad vi gor osv. Jag pratar lite med ena tjejen och om jag inte har fel gar Roy mest runt och berattar sin livs historia. Hon forklarar att det inte ar nagot intrade till Buddhastatyn men att ett bidrag till deras skola skulle uppskattas da den ligger bredvid. Jag hanvisar till Roy da han har pengarna. Han koper tio vykort for 200.000 Dong och vi traskar vidare. Da kommer en pojke och hans lille bror fram och vill salja vykort till oss, som sa manga andra. Roy borjar sjalvklart att prata med dem och berattar att han redan har gett en donation till dem. Det Roy inte forstod riktigt var att pengarna gar till de vuxnas utbildning, endast. Sa nu hade vi tva sma pojkar efter oss som klangde pa Roy hela vagen upp till statyn...

Vet att det later fel och att vi egentligen bara hade kunnat gett dem pengar, utan att kopa nagot. Men det ar svart att bara ge bort pengar till nagon utan att nagon annan far reda pa det och detta later nog annu varre. Men jag kanner att man inte ska behova ge pengar till nagon utan att man sjalv kanner att man kan. Har i Nha Trang lever manga pa turismen och kanns som att sasongen lider mot sitt slut da man har forsaljare som ar valdigt pa under langa perioder.

Idag fick vi massage och detta kommer defenetivt att goras om. 10 dollar/ 80 kronor/ 160.000 Dong for en timme. Jag tog ben/fot massage som gick ut pa att trycka en hard metallsak mot mian ben. Roy tog hel kroppsmassage av en sot vietnamisiska som satt gransle over honom... Det roligaste var att det gjrode sa ont pa Roy att han lag och kved i en timme... Tihi!

Nu drar mot baren och sen hemat for att forhoppningsvis vara utvilade for en sol och bad dag imorgon.

Mot Nha Trang!

Nu sitter jag har i den gomda internetcafet grejsimojsen och bloggar lite. Har precis atit frukost och snart da sa beger vi oss med flyg mot Nha Trang. Vi vet inte hur lange vi kommer att vara dar. Det beror lite pa hur vi kanner att vi vill ha det.

Gardagen bestod av besok i Tunnlarna, Co chi mihn har jag for mig att de ligger i... Roy ar den som haller koll pa vad aktiviteterna/stallena heter medan jag haller reda pa vagdirektionerna. Jag har en inbyggd karta i skallen, sa om man ska ga vilse ar det med mig man ska befinna sig med. Igar var vi i Mekong delen och akte smabatar runt, stor bat runt, smaka pa egengjord frukt/godis och egengjord sprit, Roy klappade en orm som de hade som husdjur och tillslut blev vi tillbaka paddlade till fastlandet. Bada utflykterna gjorde vi med Ving da vi tycker att Henrik, reseguiden ar den topp basta. Jag visste inte ens halften av de han har lart oss. Det har landet ar helt fantastiskt! Och efter att ha varit pa krigsminnesmuseet har i Saigon sa ser jag pa alla over fyrtio pa ett nytt satt. Fy fan sager jag bara!

Hade tankt visa nagra fina bilder nu men nejnej, Roy vagrar ju att ta i normalt bild format. Skulle sakert kunna satta mig och searcha den har datorn pa nagot lampligt program for den ar sa javla spammad sa det skulle inte forvana mig om jag hittade det programmet jag behover. Menmen orka. Jag har lite brattom da vi maste sta och ropa efter taxi och de kor lite som de vill de flesta...

Bilderna var iallafall pa hur vart aventyr igarkvall var.

Jag tvingade med kameran den sista kvallen och tog en massa coola bilder pa The rex hotel, mopeder/motorcyklar som i vanlig ordning kor som tokar! Kan namna att den forsta dagen vi kom hit trodde jag att vi skulle do. Vi stod mest utanfor vart hotel och tittade pa trafiken.

Nej nu blev det brattom, brattom!! Flyget tar dock bara 45 minuter men ar lite osaker pa hur man gor med vara billjetter pa flygplatsen.

Kiss kisss och det enda ordet jag kan uttala, Gamel!

Frammeihochiminh.lärtosshurmangårövergatan.jaglängtartillstranden.

Första April.

Detta är bevis på ett april skämt som gått för långt. Undra när jag ska säga det till Royan...

Men iallafall så drar vi till Vietnam idag och är borta i två veckor. Eftersom vädret är = ihållande regn + åska den första veckan så kommer det nog ske något inlägg här. Men bli inte besviken om det inte gör det hostfarmorhost.

Annars syns vi era små sillar!